سفارش تبلیغ
صبا ویژن

farhadkian

چسب کاشت میلگرد | بهترین روش اتصال میلگرد

    نظر

ممکن است در طول دوره احداث یک سازه بتنی، به دلایل متفاوتی اعم از اصلاح یا تغییرات در نقشه اجرایی و یا نیاز به گسترش سازه بتنی در دوره بهره برداری لازم باشد در بتن موجود، میلگردی با سایز مشخص کاشته شود. کاشت میلگرد یا آرماتور از روش‌ های تقویت و مقاوم ‌سازی سازه ‌های بتنی است که این امکان را به ما می‌ دهد تا بتوانیم به ‌راحتی تغییرات صورت گرفته در نقشه ‌های اجرایی یا طرح‌ های مقاوم ‌سازی را پیاده سازی کنیم. با استفاده از روش کاشت میلگرد در بتن، این قابلیت فراهم می شود تا اتصال بتن جدید به قدیم و اتصال اجزا و سازه های فولادی به سازه های بتنی موجود صورت گیرد.

کاشت میلگرد یکی از روشهای جدید، کاربردی‌ و اقتصادی‌‌، مناسب برای مقاوم کردن سازه های بتنی است. برای اتصال میلگرد به بتن از یک چسب مخصوص به نام چسب کاشت میلگرد استفاده می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این چسب بیشتر صحبت کنیم.

 

آشنایی با چسب کاشت میلگرد

این نوع چسب یک چسب دوجزئی با مقاومت بالا است که برای چسباندن میلگرد به بتن استفاده می‌شود. چسب کاشت میلگرد معمولا در کاربردهای سازه ای که در آن به یک اتصال قوی و بادوام نیاز است، به کار می‌رود. این چسب در فرمولاسیون‌های مختلفی موجود است که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. استفاده از این چسب مخصوص، یک پیوند قوی و بادوام بین میلگرد و بتن ایجاد می‌کند و یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه برای تقویت سازه است.

 

خصوصیات بهترین چسب کاشت میلگرد

برای کاشت میلگرد، چسب‌های مختلفی در بازار در دسترس می باشد، اما یکی از بهترین چسب‌هایی که وجود دارد، چسب کاشت میلگرد فیشر است. این چسب ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که باعث شده است، به انتخاب اول برای کاشت میلگرد تبدیل شود. در ادامه ویژگی‌های این چسب باکیفیت را مرور می‌کنیم.

 

استحکام: استحکام کششی چسب فیشر بسیار بالاست و می‌تواند نیروی زیادی را تحمل کند و آسیب نبیند.

دوام: این چسب بادوام است و در برابر خوردگی و فرسودگی مقاومت می‌کند. همچنین چسب فیشر می‌تواند استحکام خود را در طول زمان حفظ کند.

راحتی استفاده: چسب فیشر به‌دلیل ترکیب منحصربه‌فردی که دارد، به‌راحتی قابل استفاده است و خیلی سریع می‌توان آن را در سوراخ کاشت میلگرد تزریق کرد.

چسبندگی: این چسب، یک پیوند قوی بین میلگرد و بتن ایجاد می‌کند که بهآسانی قابل جداشدن نیست و برای سال‌های طولانی دوام می‌آورد.

مقاومت در شرایط محیطی مختلف: چسب کاشت FISCHER در برابر انواع شرایط محیطی مانند آب، آتش، مواد شیمیایی و تغییرات دمایی شدید مقاومت می‌کند. همچنین در هر دو محیط مرطوب و خشک قابل استفاده است.

انواع چسب کاشت میلگرد

چسب های کاشت میلگرد از دو جزء رزین و هاردنر یا سخت کننده تشکیل میگردند. زمانی که این دو جزء از یک دیگر جدا باشند به آن دو محوره و در صورتی که محفظه ی جزء هاردنر داخل محفظه ی جز اول یا رزین باشد به آن تک محوره میگویند. انواع مختلف چسب کاشت میلگرد بر اساس نوع رزین آن تعیین می گردند که در ادامه به آن می پردازیم.

 

چسب اپوکسی

بهترین چسب کاشت میلگرد چسبی است که رزین آن بر پایه اپوکسی باشد. این نوع چسب به‌دلیل استحکام و دوام بالا در کاربردهای سازه‌ای کاربرد فراوانی دارد. چسب‌های اپوکسی، استحکام باندینگ بسیار خوبی دارند و برای طیف وسیعی از کاربردها از جمله بتن و فولاد مناسب هستند.

 

چسب پلی‌استر

این چسب‌ها مقرون‌به‌صرفه هستند و استفاده از آن‌ها راحت است. چسب کاشت میلگرد پلی‌استر از یک رزین پلی‌استر ساخته شده است که با هاردنر مخلوط و به سوراخ تزریق می‌شوند. این نوع چسب استحکام اتصال خوبی دارد.

 

چسب وینیل‌استر

رزین وینیل استر نوعی رزین است که محصول واکنش رزین‌ اپوکسی با اسیدهای غیر اشباع اتیلنی است. چسب کاشت میلگرد وینیل استر یک رده از چسب کاشت میلگرد اپوکسی پایین تر است ولی به علت داشتن خواصی مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی و مقاومت شیمیایی بالا، مقاومت در برابر محیط های اسیدی و همچنین حلال بودن بسیار کاربردی است و مقاومت شیمیایی بسیار بهتری نسبت به رزین‌های پلی استر دارند.

 

چسب اپوکسی اکریلات

رزین های اکریلات اپوکسی از استری شدن رزین اپوکسی ساخته می شوند. رزین های اکریلات اپوکسی بیشتر از رزین های اپوکسی مانند رزین های پلی استر عمل می کنند. این چسب‌ها به‌سرعت پخته می‌شوند و به ‌راحتی قابل استفاده هستند. چسب‌های اپوکسی اکریلات استحکام اتصال مناسبی دارند و برای کاربردهایی که نیاز به نصب سریع است، ایده‌آل هستند.

 

باید توجه داشته باشید که انتخاب چسب مناسب برای کاشت میلگرد، باید براساس نیازهای خاص پروژه، از جمله مواد بستر، ظرفیت باربری، شرایط محیطی و پارامترهای نصب باشد.

مراحل کاشت میلگرد مرحله به مرحله

کاشت میلگرد فرآیند نصب میلگردهای فولادی در سازه‌های بتنی برای تقویت آن‌هاست. در ادامه مراحل آن را مرور می‌کنیم.

 

مکان‌هایی را که می‌خواهید کاشت میلگرد انجام دهید، اندازه‌گیری و علامت‌گذاری کنید.

با استفاده از دریل چکشی و مته سنگ، بتن را سوراخ کنید. سوراخ‌ها باید دارای قطر مناسب و به‌اندازه کافی عمیق باشند که حداقل نیمی از طول میلگرد را در خود جای دهند.

سوراخ‌ها را با استفاده از مکنده هوا، برس سیمی یا هوای فشرده تمیز کنید تا هرگونه گرد‌وغبار و مواد اضافی از آن‌ها پاک شود.

چسب کاشت را با استفاده از تفنگ مخصوص داخل سوراخ‌ها تزریق کنید. اما به خاطر داشته باشید قبل از ورود نازل به داخل سوراخ 10 سانت اول هر چسب را بر روی یک مقوا خالی کنید تا از مخلوط شدن دو جزء داخل نازل اطمینان حاصل کرده باشید.

میلگرد را درون سوراخ‌ها قرار دهید و کمی بچرخانید تا از چسبندگی آن اطمینان حاصل کنید.

قبل از اعمال بار یا فشار بر روی میلگرد، صبر کنید تا چسب به‌طور کامل خشک شود. زمان پخت چسب بسته به نوع آن، دما و رطوبت ممکن است متفاوت باشد.

کاربردهای دیگر چسب کاشت

از دیگر کاربردهای چسب کاشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

اتصالات سازه‌ای

تثبیت نما

ساخت پل

مقاوم‌سازی لرزه‌ای

تاسیسات صنعتی

پروژه‌های زیربنایی

سخن پایانی

 

چسب کاشت میلگرد محصولی کارآمد برای مهار میلگردها در سازه‌های بتنی است. این محصول دارای استحکام باند بالا، زمان پخت سریع و مقاومت در برابر خوردگی و فرسودگی است. این چسب مخصوص را می‌توان برای کاربردهای مختلف مانند ترمیم ترک‌ها، تقویت فونداسیون و غیره استفاده کرد و یک راه‌حل مطمئن و مناسب برای مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی است.

منبع: آرتان پرس